[ Pobierz całość w formacie PDF ]
cz owiek nie osi gn tak koszmarnej perfekcji w zabijaniu, jak posiada dzisiaj. Bezlitosna
wzajemna rze na frontach pierwszej i drugiej wojny wiatowej, ludobójstwo O wi cimia
i Hiroszimy, katastrofa Czarnobyla oto fakty, które dobitnie wiadcz , e dzi ludzie bij
si i zabijaj w rozmiarach dot d niespotykanych w historii.
Wiek dwudziesty naznaczony jest jeszcze inn wielk zbrodni dokonywan w majestacie
praw ustalanych przez parlamenty i rz dy: zabijaniem dzieci nienarodzonych. Technika
medyczna zosta a zastosowana nie tylko dla ratowania cz owieka, ale tak e dla zabijania
najbardziej bezbronnych, bo jeszcze nienarodzonych.
w. Ignacy ka e nam tak e s ucha , jak ludzie przeklinaj i blu ni . Równie blu nierstw
i przekle stw, jakie móg us ysze lub przeczyta w. Ignacy, nie mo na porównywa z tymi,
których ludzko s ucha i czyta dzisiaj. Nihilistyczna mentalno wielu wspó czesnych
my licieli, twórców kultury i sztuki w sposób przewrotny odwraca porz dek rzeczy
nazywaj c z o dobrem, a dobro z em.
Niektórzy filozofowie zbuntowani przeciwko jakiejkolwiek idei Boga i jakiejkolwiek formie
religii stworzyli teologi mierci Boga. Uk adaj koszmarne opowiadania i mity og aszaj ce
mier Boga. Jeden z nich, H. Heine, napisa : Nic nie mog o Boga uratowa . Czy nie
yszycie dzwonków? Na kolana! Nios sakramenty Bogu, który umiera. Komentuj c te s owa
R. Laurentin powie: Dzisiejszy szaleniec mówi: Bóg umar .
Byliby my w b dzie s dz c, i to szale cze wo anie pozostaje zupe nie bez echa w ludziach
zagubionych, zniech conych do ycia, w ludziach uwik anych w s abo ci i grzechy. Ka dy,
kto si dopuszcza nieprawo ci, nienawidzi wiat a (J 3, 20) i dlatego ch tnie skorzysta z tych
koszmarnych idei, aby zracjonalizowa i uzasadni sobie swoje nieuporz dkowane ycie.
W obecnej kontemplacji chciejmy sobie u wiadomi , i jeste my cz stk zagro onej
ludzko ci. Codziennie oddychamy zatrutym powietrzem, pijemy zatrut wod , spo ywamy
nierzadko ska one pokarmy. S to skutki grzechu, które spadaj na nas.
Pro my, aby my odkryli prawd , i my równie mamy jaki udzia w ca ym zagro eniu
ludzko ci przez nasz grzech osobisty. I chocia w wielu wypadkach trudno by oby nam
dopatrze si bezpo redniego zwi zku naszych grzechów z zagro eniami wspó czesnego
cz owieka, to jednak wiara w Ko ció , Mistyczne Cia o Jezusa pozwala nam zrozumie , i
ka dy grzech zwraca si nie tylko przeciwko Bogu, ale tak e przeciwko ludzko ci, przeciwko
nam samym. Pro my o g bokie odczucie, e nie tylko ca a ludzko , ale tak e ja sam
osobi cie potrzebuj mi osierdzia, potrzebuj zbawienia.
2. Dokonajmy odkupienia
Gdyby powy szy opis ludzko ci zawiera ca prawd o niej, by aby ona tragiczna. Ale tak
nie jest. Po kontemplacji ludzko ci jeste my zaproszeni do kontemplacji Trójcy wi tej,
która z mi ci czuwa nad ca ym okr giem ziemi i z trosk ledzi losy ka dego cz owieka.
Po drugie widzie i rozwa jak trzy Osoby Boskie siedz na swojej królewskiej stolicy i jak
patrz na ca y okr g ziemi i na wszystkie ludy, które w za lepieniu umieraj ... S ucha , co
mówi Osoby Boskie, a mianowicie: Dokonajmy odkupienia rodzaju ludzkiego... oraz co
robi dokonuj c naj wi tszego Wcielenia ( D, 106 108).
Id c za rad Ignacego, kontemplujmy Boga, który patrzy z mi osierdziem na udr czon
ludzko . Stwórca nie pozostaje oboj tny wobec nieszcz cia cz owieka, wzrusza si jego
udr i mówi: Dosy napatrzy em si na udr ludu mego w Egipcie i nas ucha em si
narzeka jego na ciemi ców, znam wi c jego uciemi enie. Zst pi em, aby go wyrwa z r ki
Egiptu i wyprowadzi z tej ziemi do ziemi yznej i przestronnej mówi Jahwe o Izraelu
ciemi onym w Egipcie (Wj 3, 7 8).
Ta w nie lito Boga wobec cz owieka, wspó czucie dla jego cierpienia i udr ki staje si
zasadniczym ród em nieustannej ingerencji Boga w histori ludzko ci. To, co Bóg uczyni
dla ca ej ludzko ci, uczyni tak e dla ka dego z nas osobi cie.
W obecnej kontemplacji u wiadomi sobie, e jestem widziany i s yszany przez Boga, e On
wzrusza si moim uciemi eniem, zagubieniem i udr wewn trzn . Pe en wspó czucia dla
mnie zst puje w swoim Synu Jezusie Chrystusie, aby okaza mi swoje mi osierdzie. Pro my,
aby my otwartym i wdzi cznym sercem przyj li Syna Bo ego jako wys annika Trójcy
wi tej.
3. Zwiastowanie
Po kontemplacji Boga, patrz cego mi osiernie na ca ludzko , w. Ignacy zach ca nas,
aby my kontemplowali Tajemnic Zwiastowania. W niej bowiem konkretnie spe nia si
postanowienie Trójcy Przenaj wi tszej: Dokonajmy odkupienia rodzaju ludzkiego.
a) W szóstym miesi cu pos Bóg anio a Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do
Dziewicy po lubionej m owi, imieniem Józef, z rodu Dawida, a Dziewicy by o na imi
Maryia ( k 1, 26). Dzia anie Boga, cho przekracza wszystko co ziemskie i ludzkie, dla
cz owieka przybiera konkretny wymiar historyczny. Anio Gabriel zostaje pos any do
konkretnego miasta, w konkretnym czasie i do konkretnej osoby: do Maryi. W ten sposób
dzia anie Boga staje si dla ludzko ci dostrzegalne, zauwa alne, mo liwe do przyj cia.
Dzi ki temu konkretnemu Bo emu dzia aniu mo emy unikn rozmytej religijno ci, która
bywa niekiedy sprowadzana do szukania jakiego wewn trznego nastroju, uniesienia
wewn trznego czy te do jakiego nieokre lonego stanu nirwany. Dzi ki konkretnemu,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]