[ Pobierz całość w formacie PDF ]
opisujÄ…cych metodÄ™ "czytania bez liter".
Entuzjastyczne opinie autorów publikacji dodatkowo umocniły mnie w podjęciu tej decyzji, a
ułatwił ją wprowadzony w 1997 roku "Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży
upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym", który ma charakter otwarty,
tzn. dobór treści programowych i ich zakres, wybór poszczególnych metod, form pracy i
środków dydaktycznych pozostawia do decyzji nauczyciela.
Nieodzownym warunkiem rewalidacji jest stała współpraca nauczyciela z rodziną dziecka.
Biorąc pod uwagę to, że uczestnikami procesu edukacji są rodzice, oczywiste było więc
poinformowanie ich o metodzie GIenna Domana i uzyskanie aprobaty do jej wprowadzenia.
Jako jedna z alternatywnych propozycji nauki czytania, metoda GIenna Domana zasługuje na
uwagę przede wszystkim ze względu na to, że dziecko -^st traktowane jako podmiot, brane
są pod uwagę jego możliwości rozwojowe (prawidłowością rozwojową jest np. dominacja
całościowego spostrzegła u dziecka i wtórna analiza elementów), wykorzystuje się
podstawowÄ… ormÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci dziecka jakÄ… jest zabawa. I to przede wszystkim zwróciÅ‚o °J^
uwagę na metodę Domana. Stałe podkreślanie zabawowego charakteru ^uki czytania,
przypominanie o radości jaka powinna temu towarzyszyć, klenie dziecka za najmniejsze
nawet osiągnięcia, to podstawowe zasady
przekazywane przez Domana, który uważa, że "... nauka jest najważniejszą rzeczą w życiu.
Nauka jest również najlepszą w życiu zabawą i największą
uciechÄ…" (Doman 1992, s. 48).
Metoda czytania globalnego denna Domana
Amerykański fizjoterapeuta Glenn Doman około 40 lat temu założył
w Filadelfii Instytut Osiągania Ludzkich Możliwości. Zgromadził on ponad 100 uczonych o
różnych specjalnościach - neurochirurdzy, antropolodzy
rehabilitanci, fizjoterapeuci, logopedzi itp. Głównym przedmiotem obserwacji i badań był
mózg dziecka i jego rozwój. Na podstawie badań sformułowano tezę, że podłożem wszelkich
zaburzeń u dzieci są uszkodzenia mózgu. Rehabilitowanie ma więc polegać na
oddziaływaniu na mózg. Jedną z metod oddziaływania jest nauka czytania, ponieważ
"Czytanie jest jedną z najwyższych funkcji ludzkiego mózgu - ze wszystkich stworzeń na
ziemi tylko ludzie umieją czytać, jest to także jedna z najważniejszych funkcji w życiu,
ponieważ praktycznie cała nauka opiera się na umiejętności czytania" (Doman 1992, s. 24).
Po uzyskaniu zadowalających (i zaskakujących) efektów nauki czytania
u dzieci z uszkodzeniem mózgu Doman skierował swoje zainteresowania także na dzieci
zdrowe. Efektem tego był wniosek, że naukę czytania należy rozpocząć jak najwcześniej
(nawet u noworodka). Doman uważał, że nauka powinna być zabawą. W związku z tym
przekonaniem opracował "Podstawy
dobrego uczenia" (ibid., s. 133):
1. Zacznij w możliwie najmłodszym wieku.
2. BÄ…dz zawsze radosna.
3. Szanuj swoje dziecko.
4. Ucz tylko wtedy, gdy ty i twoje dziecko jesteście szczęśliwi.
5. Skończ zanim twoje dziecko chce skończyć.
6. Pokazuj materiały szybko.
7. Często wprowadzaj nowe materiały.
8. Wykonuj program systematycznie.
Proces nauki czytania globalnego metodą Domana przebiega z użyciem tzw. bitów
informacji. Każdy z nich jest z jednej strony bodzcem wzrokowym i słuchowym rozwijającym
mózg, a z drugiej - stanowi bazę dla pizy szłej wiedzy dziecka. Aby mógł on pełnić swoją
funkcję powinien być PJS cyzyjny, duży, wyrazny, jednoznaczny i powinien zawierać tylko JS
e obiekt. W nauce czytania bitami sÄ… pojedyncze wyrazy wypisane na oso nych planszach
(Borkowska, Oszwa 1992, s. 49). Wymiary to początków^ 10 cm x 60 cm. Wysokość liter to 8
cm. Na początku powinno się stosow wielkie litery w kolorze czerwonym, wielkie - ponieważ
droga wzroko jest jeszcze niedojrzała, a czerwone - ponieważ ten kolor przyciąga wZ
małych dzieci.
Nauka czytania metodÄ… Domana przebiega etapowo.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]