[ Pobierz całość w formacie PDF ]

morzenie nagłe napadło, że wołając i krzycząc we dnie i w nocy wszytkim się przykrzyła. A
iż jakośmy powiedzieli osobliwe nabożeństwo ku Pannie naświętszej miała, każda Sobotę na
samym chlebie i wodzie przestając, wierzyła że za jej przyczyną, od tego bólu wybawiona
była. Dnia abowiem jednego potrzebę przyrodzoną odprawić chcąc, wszytko ono plugastwo z
ciała jej wyszło, przyzwawszy tedy męża i syna, rzekła. Czy to są rzeczy z fantazyjej mojej
abo zmyślone? zalim nie powiedziała, że się prawda pokaże po wyściu półrocza? Abo kto
widział kiedy,żebym ciernie, kości, i drwa jeść miała? I były tam gałązki rożej wzdług na
piądz i wiele inszych rozmaitych rzeczy.
Skąd łatwo się domyślić może co za przyczynę ta baba czarownica miała, domagać się do
posług przy połogu jeno żeby dzieciątko abo zabiła, abo szatanowi oddała. Co pokazuje się i z
spowiedzi tych, które do pokuty się udawały, wszytkie abowiem zeznawają, że więtsza
szkoda ludziom, ani więtsze obelżenie wiary Chrześciańskiej nie dzieje się ni odkogo, jako od
bab czarownic. Toż i te które bez pokuty zchodząc na ogień były wskazane przyznawają.
Abowiem w Biskupstwie Bazylijskim w miasteczku Dann czarownica spalona zeznała, że
więcej niż czterdzieści dziatek zabiła tym sposobem, że gdy z żywota wychodziły, igłę w
główki ich przez ciemię aż do mózgu wpychała.
Druga także w Biskupstwie Argentyńskim zeznała, że barzo wiele dziatek, którym i liczby
nie wiedziała zgładziła. Tej doszło takim sposobem. Z jednego miasteczka do drugiego, dla
babienia przy połogu jednej białejgłowy wezwana była, gdzie odprawiwszy posługę do domu
się wracała: wyszedszy tedy za bramę, z trafunku z ręcznika abo tuwalnie którą opasana była,
ramiączko dziecięcia swieżo urodzonego wypadło. Co obaczywszy którzy przy bra mie
siedzieli, rozumiejąc że śrocik mięsa leżał, skoro ona przeminęła, podnieśli, ale pilnie się
przypatrując, z członków poznali rękę albo ramiączko dziecięce. Dawszy tedy o tym znać
urzędnowi i znalazszy, że dziecię nie chrzczone umarło, które ramiączka nie miało, pojmano
czarownicę na próbę dano, gdzie występek swój przyznała, przydawszy, że dziateczek prawie
bez liczby wytraciła.
Coby za przyczyna tego była, możemy rzec, że powód duchów złych, którym kwoli [& ]
muszą takich rzeczy czynić, wie abowiem szatan, iż od królestwa niebieskiego dla grzechu
śmiertelnego takowe dzieci bywają odłączone. I dla tego dzień sądu ostatniego zwłacza się, że
tym nierychlej liczba wybranych wypełnia się, która gdy się wypełni, świat swój koniec
wezmie. Z tych zaś członków za radą szatana maści sobie robią, ich przeklętej bezbożności
służące. Ale i tej okrutnej zbrodnie ku ohydzeniu tego odstępstwa zamilczeć się nie godzi.
Abowiem gdy dziateczek nie zabijają, tedy je szatanom przeklinając oddają. Takowym
sposobem skoro się dziecię urodzi, baba jeśli matka nie jest czarownica, dziecię przed komorę
jakoby dla ochłodzenia jego, wynosi, a podniósszy go ku gorze, oddaje go Xiążęciu
szatańskiemu Luciferowi, i wszytkim szatanom, co czyni na ognisku nad ogniem. Jako jeden
zeznał. Gdy obaczył że żona jego, czasu połogu nadzwyczaj inszych białychgłów rodzących
nie dopuszcza do siebie wniść żadnej białejgłowie, oprócz córki własnej, którą jej jakoby
babiła, chcąc przyczyny tego doświadczyć, podczas połogu zataił się w domu, gdzie
wypatrzył porządek świętokradztwa i ofiary szatańskiej sposobem opisanym, to przydawszy
że dziecię, jako mu się widziało, po łańcuchu, na którym kotły wieszają, bez wszelkiej
ludzkiej pomocy ku górze się mknęło [& ] Czego się on przelększy nie mniej i tego, gdy
straszne i ogromne słowa przy wzywaniu szatanów i inszych bezbożnych obrzędach słyszał, z
pilnością żeby dziecię było chrzczone nalegał, a gdy nieśli dziecię do inszej wsi gdzie kościół
był, a droga przez most przypadła, on dobywszy miecza napadł na córkę, która dziecię niosła,
mówiąc (co drudzy dwa przy nim idący słyszeli). Nie chcę żebyś miała dziecię przez most
nosić, bo abo samo o swej mocy przejdzie, abo cię utopię. Zlększy się ona z inszymi ktore
przy tym były białymigłowami pytały, czy od rozumu odstąpił (abowiem o tym co się stało
nikt nie wiedział, oprócz dwu mężów którzy z nim byli.) Rzecze on: niecnotliwa białagłowo,
twą czarowniczą nauką sprawiłaś, że się dziecię ku górze po łańcuchu mknęło, uczyńże teraz,
żeby bez przenoszenia samo dziecię przeszło, abo cię w rzece utopię I tak przymuszona
położyła dziecię na moście, gdy według nauki swojej szatana wzywała, aż oto znagła dziecię
na drugiej stronie mostu obaczono. Ochrzciłszy tedy dziecię, do domu się wróciwszy, gdy już
córkę świadectwami o czary pokonać mógł, [& ], gdyby był chciał dowodzić winy ofiary
szatanowi czynionej dla tego, iż sam jeno na nie patrzył i po wyleżeniu połogu córkę z matką
przed urzędem oskarżył, i obydwie spalone były, także też sposób bezbożny, i przeklętej
ofiary, którego baby zażywać zwykły, wyjawił się.
Ale spytałby kto, co za skutek jest w dziatkach tej przeklętej ofiary (oddanych)?
Odpowiedamy, że jest trojaki. Naprzód, jako zwierzchowna ofiara P. Bogu bywa oddawana w
rzeczach pewnych, na przykład w winie, chlebie, zbożu, a to na znak powinnego poddaństwa
i chwały Bożej, [& ] Które rzeczy P. Bogu oddane, na żadne świeckie potrzeby obracane być
nie mają, według Damascena Papieża który mówi. Ofiary w kościele ofiarowane kapłanom
tylko należą, takim sposobem, żeby je nie tylko na swe potrzeby obracali, ale żeby nimi
wiernie szafowali, częścią na rzeczy do chwały Bożej należące, częścią na potrzeby ubogich
ludzi obracając. Tak i dziecię takowe szatanowi na znak poddaństwa i uczciwości oddane
(jako poty(m) do chwały Bożej obrócone być może.)
Druga rzecz jest, którą ta przeklęta ofiara sprawuje: Iż jako w ofierze w której człowiek [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • galeriait.pev.pl
  •